آدرس: شیراز-شهرک صنعتی بزرگ شیراز-فاز5- خیابان تولید9-پلاک18

۰۹۰۵۰۱۸۲۰۲۸

سنگ شکن های فکی (Jaw Crusher)

دوشنبه 26 شهریور 1403
بازدید: 75

یکی از سنگ شکن‌هایی که در ابتدایی‌ترین مراحل مدارهای خردایش استفاده میشود، سنگ شکن فکی(Jaw Crusher) است . فرآیند خردایش در این سنگ شکن با استفاده از دو بازو(فک) ثابت و متحرک انجام میشود که ابعاد این فک‌ها و فاصله قرارگیری دو فک از یکدیگر، بیانگر ظرفیت خردایش سنگ شکن فکی است.

مکانیزم عملکرد سنگ شکن غلتکی(Jaw Crusher) به این صورت است که با قرارگیری خوراک بین دو فک دستگاه، با اعمال نیرو از طرف فک متحرک مواد تحت اثر تنش های فشاری و برشی قرار می‌گیرند که باعث خردایش آنها می‌‍‌‌شود این سیکل خردایش در سنگ شکنهای فکی شامل دو نیم  سیکل می‌باشد که عبارتند از:

 1-نیم سیکل خردایش (بسته شدن فک‌ها)


 2- نیم سیکل سنگ شکنی آزاد (باز شدن فک‌ها)

 

 

نوسان زیاد در ناحیه خروجی سنگ شکن از گرفتگی سنگ شکن جلوگیری می‌کند. اگر حجم مواد ورودی در یک سطح مقطع بیش از مقدار خروجی باشد، این نوع سنگ شکنی به سنگ شکن خفه شده (Choked)معروف است. در این حالت ذرات یکدیگر را خرد می‌کنند و مقدار قابل توجهی نرمه تولید می‌شود. در سنگ شکن های فکی(Jaw Crusher) بزرگترین ابعاد خوراک به اندازه دهانه بالایی فک‌ها و بزرگترین ابعاد محصول به اندازه دهانه پایینی فک‌ها بستگی دارد. طراحی و ساخت سنگ شکن‌های فکی می‌تواند در ابعاد آزمایشگاهی تا ابعاد بزرگ صنعتی (1000تن در ساعت) انجام شود.

اجزاء سنگ شکن غلتکی

1-صفحه خم کننده

2-فکها

 3-صفحه اتصال

4-صفحه نوسانگیر

5-صفحه محافظ در برابر سایش

6-پایه‌های نگهدارنده

7-صفحات جانبی محفظه خردایش

انواع سنگ شکن فکی

انواع سنگ شکن های فکی را  بر اساس موقعیت لولای فک متحرک میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد:

 

در این نمونه از سنگ شکن‌های فکی، لولای فک متحرک در قسمت بالای آن قرار گرفته است. در نوع Blake Jaw Crusher امکان کنترل کردن دهانه خروجی وجود دارد و به واسطه این قبلیت احتمال گرفتگی در خروجی بسیار پائین است. سنگ شکن Blake با توجه به قابلیت های ذکر شده عمدتا در کاربردهای سنیگن صنعتی با نرخ خردایش بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و به نوع زیر دسته بندی می‌شوند:

1-دارای بازوی تکی (Single-toggle jaw crusher)

در این نوع بازوی متحرک در دو محور عمودی و افقی حرکت میکند و باعث خردایش مواد میشود.  از سنگ شکن غلتکی تک بازویی در مواردی که سخت سنگ زیاد بالا نیست میتوان استفاده کرد. همچنین از مهمترین مزایای این سنگ شکن میتوان به قابلیت استفاده آن در خردایش مواد مرطوب و چسبنده استفاده کرد.

2-دو بازویی(دارای بازوی مضاعف)( Double-toggle jaw crusher)

در این نوع سنگ شکن فکی هر دو بازو بطور هماهنگ با یکدیگر حرکت می‌کنند و فاصله بین آنها نسبت به مدل تک بازویی بیشتر است و قابلیت اعمال فشار بیشتری را دارد به همین دلیل سنگ شکن فکی دو بازویی در خردایش مواد با سختی خیلی بالا کاربرد دارد. از مزایای این نوع سنگ شکن میتوان به قابلیت استفاده از آن در خردایش مواد سایند و بسیار سفت مانند نیکل و آهن اشاره کرد.

در سنگ شکن فکی نوع Dodge لولای اتصال فک در قسمت پایین قرار میگیرد. این سنگ شکن قابلیت کنترل ظرفیت را دارد و در مصارف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ شکن فکی نوع Universal ویژگی های حد واسط دو نمونه ذکر شده را دارد.


   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.